De krukaspositiesensor ontrafeld: Functies en belang

krukaspositiesensor

De krukaspositiesensor (CPS) is een essentieel onderdeel van moderne verbrandingsmotoren en speelt een sleutelrol in het motormanagement en de motorprestaties. Inzicht in de functies en het belang ervan werpt licht op de cruciale rol die het speelt in de werking van een voertuig. 

De krukaspositiesensor heeft als taak de positie en snelheid van de krukas te bewaken. De belangrijkste functies zijn:

  • De CPS levert essentiële gegevens aan de motorsturingseenheid (ECU) over de positie en het toerental van de krukas.
  • Deze informatie is cruciaal voor de precieze timing van de brandstofinspuiting en het ontstekingssysteem.
  • Voor een goede verbranding moet de brandstof op het juiste moment in de cilinder worden ingespoten.
  • De CPS helpt de ECU bij het bepalen van de positie van de krukas, waardoor een nauwkeurige timing van de brandstofinspuiting mogelijk is.
  • Samen met de nokkenaspositiesensor helpt de CPS bij het aansturen van het ontstekingssysteem.
  • Het zorgt ervoor dat de bougies op het optimale moment ontsteken voor een efficiënte verbranding.

De CPS bevindt zich meestal in de buurt van de krukas, aan de voor- of achterkant van de motor. De precieze locatie kan per motormodel en fabrikant verschillen. 

Er zijn twee hoofdtypen CPS: Hall-effectsensoren en magnetoresistieve sensoren. Hall-effectsensoren gebruiken een magnetisch veld om een spanning te genereren, terwijl magnetoresistieve sensoren de weerstand veranderen in reactie op magnetische velden.

De krukassensoren zoals op de foto uit onderdelenshop24.com is een essentieel onderdeel van het motormanagementsysteem van een auto en een storing kan tot allerlei problemen leiden. Inzicht in de symptomen van een defecte CPS is cruciaal voor een tijdige diagnose en oplossing. Hier volgt een uitgebreide gids met veelvoorkomende storingen aan de krukassensor en de bijbehorende symptomen:

1. Starten lukt niet:

Een van de belangrijkste tekenen van een defecte CPS is dat de motor moeilijk of niet start. Het onvermogen van de sensor om nauwkeurige gegevens over de krukas positie te leveren, kan leiden tot onjuiste brandstofinspuiting en verkeerd ontstekingstijdstip. Er moet een diagnostische scan worden uitgevoerd om eventuele foutcodes met betrekking tot de CPS te identificeren. Als wordt bevestigd dat de sensor defect is, is vervanging vaak de meest effectieve oplossing.

2. Afslaan of intermitterend afslaan:

Een slecht functionerende CPS kan ervoor zorgen dat de motor afslaat tijdens het rijden. Intermitterend afslaan, vooral wanneer de auto stationair draait, kan een duidelijke indicatie zijn van een CPS-probleem. Diagnostische tests moeten worden uitgevoerd om de werking van de CPS te beoordelen. Als de sensor defect blijkt te zijn, is vervanging vaak noodzakelijk.

3. Motor hapert:

Een defecte CPS kan resulteren in ontstekingsfouten, die de soepele werking van de motor beïnvloeden. Ontstekingsfouten kunnen leiden tot minder vermogen, onrustig stationair draaien en slechte algehele motorprestaties. Er moeten uitgebreide tests worden uitgevoerd, waarbij ook ontstekingsonderdelen moeten worden onderzocht, om de hoofdoorzaak vast te stellen. Als wordt vastgesteld dat de CPS defect is, wordt vervanging aanbevolen.

4. Slechte acceleratie en prestaties:

Een slecht functionerende CPS kan van invloed zijn op het vermogen van de motor om snel te reageren op accelereren. Verminderde prestaties en trage acceleratie kunnen waargenomen worden. Er moeten diagnosescans worden uitgevoerd om de prestaties van de CPS en de invloed ervan op de brandstofinspuiting en het ontstekingstijdstip te beoordelen. Als blijkt dat de sensor defect is, moet deze meestal worden vervangen.

5. Moeite met schakelen (automatische transmissie):

Bij voertuigen met een automatische transmissie kan een defecte CPS leiden tot problemen met soepel schakelen. Schokkerig of vertraagd schakelen kan optreden. Er moeten grondige tests worden uitgevoerd, waarbij ook het transmissiesysteem moet worden beoordeeld. Als blijkt dat de CPS de boosdoener is, wordt vervanging aanbevolen.

6. Het controlelampje van de motor (CEL) gaat branden:

Een slecht functionerende CPS zorgt er vaak voor dat het controlelampje op het dashboard gaat branden. Er kunnen diagnostische foutcodes (DTC’s) met betrekking tot de CPS opgeslagen zijn. Er moet een diagnostische scan worden uitgevoerd om de foutcodes op te halen en de algehele gezondheid van de motor te beoordelen. Om het specifieke probleem met de CPS op te lossen, moet de sensor vaak worden vervangen.

7. Onverwachte motorstilstand:

Een defecte CPS kan leiden tot onverwacht afslaan van de motor tijdens het rijden. Dit vormt een ernstig veiligheidsrisico en vereist onmiddellijke aandacht. Dringende diagnostische tests zijn essentieel om de oorzaak van de onverwachte uitschakeling te identificeren. Als de CPS wordt geïdentificeerd als het probleem, is onmiddellijke vervanging noodzakelijk.

Kortom, het herkennen van de symptomen van een defecte krukaspositiesensor is cruciaal voor het behoud van de betrouwbaarheid en prestaties van een voertuig. Een tijdige diagnose en de juiste vervanging van een slecht functionerende CPS kan verdere motorschade voorkomen en een probleemloze werking garanderen. Regelmatig voertuigonderhoud en periodieke diagnosescans zijn essentieel om CPS-problemen in een vroeg stadium op te sporen en aan te pakken.